فصل سوم سریال «از سرنوشت» چگونه با تکیه بر یک قصه روان و بدون ستارهها توانست مخاطبان را راضی نگه دارد؟
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۳۳۳۳
جوانگرایی در موضوع، کارگردان و بازیگران در سریال این شبهای شبکه دو جواب داده و انتظار میرود که هم این شبکه و هم شبکههای دیگر با ریسکپذیری بالا و همچنین توجه عملی و نه شعاری به جوانان، سریالهای بهمراتب بهتری از «از سرنوشت» را بسازند. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سالهاست گفته میشود مشکل سینما و تلویزیون ما نداشتن فیلمنامه خوب است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دارا حیایی با نقش «هاشم»، کیسان دیباج در نقش «سهراب»، فاطیما بهارمست در نقش «نغمه» و مونا کرمی در نقش «آرزو» بازیگرانی بودند که در فصل دوم و سوم این مجموعه حضور داشتند و دارند. پوریا پورسرخ، لیلا بلوکات، حسین پاکدل و حبیب دهقاننسب هم نقشهای فرعی را برعهده گرفتهاند و این ترکیب توانسته نسبتا موفق عمل کند. طرح مسائل کودکان و نوجوانان، بهویژه کسانی که از داشتن نعمت پدر و مادر محروم هستند یکی دیگر از فرازهای این سریال است. نمایش صحیح و واقعی موقعیت کودکانی که در محیطهایی شبیه پرورشگاه بزرگ میشوند در جامعه و نقدهایی اجتماعی به این موضوع نقطه قوت دیگر این مجموعه است. وابستگی عجیب این بچهها به دوست یا رفیق خود و احساساتشان به جنس مخالف در سنین خاص، از دیگر موضوعات مهمی بوده که لابهلای قصه به صورت زیرین و غیرمستقیم مطرح شده است. البته که «از سرنوشت ۳» در زمان پخش دچار فرازوفرودهایی بود و برخی سکانسها بدون دلیل خاصی، طولانی و کند بود، اما در مجموع اولین ساخته تلویزیونی محمدرضا خردمندان توانسته نمره قبولی را کسب کند.
در مجموع سریالهایی که روایت دورهای از زندگی شخصیتها را نشان میدهد عموما مورد توجه قرار میگیرد. مهمترین نمونههای خارجی آن که در ایران توفیق داشتند شخصیتهای «اوشین» و «هانیکو» بودند که تماشاگر از کودکی تا بزرگسالی شاهد فرازونشیبهایشان بودند و درنهایت هم با موفقیت آنها به پایان میرسید. چند سالی است که در کشور ما هم تولید و پخش این نوع از سریالها رونق گرفته است. سریالهای تاریخی «شهریار» و «روشنتر از خاموشی» نمونههایی از این دست مجموعهها بودند که بازه زمانی کودکی تا بزرگسالی شخصیت اصلی را نشان میدادند.
به اسم نوجوان، برای بزرگسال
سریالهایی مانند «بچه مهندس» یا «از سرنوشت» ظاهرا برای کودک و نوجوان و نهایتا جوانان است، اما تجربه نشان داده که مخاطبان بزرگسال را بیشتر درگیر خودش میکند. سریالهایی با شخصیتهای اصلی نوجوان، اما با دغدغههای بزرگتر که متوجه خانوادهها هم میشود. در سریال از سرنوشت، از مساله مهاجرت تا کودکان کار و قاچاق ارز و دارو تا معضلات زندان را دیدیم. موضوعاتی که مبتلا به همه جامعه است، اما همه میدانیم که اساس و پایه بزهکاری در سنین پایین است. عشق، ازدواج، خیانت، تلاش برای موفقیت و پشتکار برای رسیدن به هدف، موضوعاتی هستند که در اکثر سریالهای ایرانی و به شکل کلیشهای به چشم میخورند. انگار قرار نیست موضوعات دیگری هم دستمایه ساخت سریالها قرار گیرد. این بار، اما موضوعات مختلفی به کلیشههای سابق اضافه شدند. خبری از عشقهای مثلثی نبود و قماربازی و تردیدها و اشتباهات جوانان و ریسکپذیری آنها و همچنین ارتباط گذشته افراد با وضعیت فعلیشان مورد توجه قرار گرفتند. تماشای داستان زندگی افراد از کودکی تا بزرگسالی به تماشای یک مسابقه فوتبال شباهت دارد. هم هیجان دارد و هم لحظات تلخ و مخاطب شخصیت اصلی را دنبال میکند تا به هدف اصلیاش برسد. حالا این مخاطبان میتوانند بزرگسالانی باشند که یا خودشان پدر و مادر هستند یا در کودکی و نوجوانی مشکلاتی شبیه به هاشم و سهراب داشتهاند.
دوران پساموفقیت
یکی از تفاوتهای سریال از سرنوشت با سریالهای مشابهش درباره نحوه پرداخت و ورود به انتهای داستان شخصیتها بود. یعنی اگر بینندگان پیش از این شخصیتها را تا رسیدن به سکوی موفقیت دنبال میکردند حالا، اما همراه دوره بعد از موفقیتهای آنها هم میشوند و این عامل باعث جذابیت و تنوع میشود. مواجهه جوانان با موفقیت و شکست مساله مهمی است. شاید بسیاری از فسادهای مالی یا حتی اخلاقی و سیاسی نیز به دلیل بیتوجهی به این دوره پراهمیت است. سری سوم «از سرنوشت»، بلندپروازیها و آرزوهای دور هاشم را هم نشان داد که چطور کار دست همه داد و پای خودش را به زندان باز کرد. باید از این دست سریالها باز هم ساخته شود و پروندههای واقعی در دادگاهها که حاصل همین بالاپریدنهاست نمایش داده شود تا نه به صورت مقاله و مستقیم و شعاری، بلکه ملموس و واقعی و باورپذیر مشکلات جوانان گفته شود تا تاثیر رسانه بر معضلات جامعه مشخص شود. اگر در «بچه مهندس» جواد را تا رسیدن به موفقیت همراهی میکردیم اینجا ثروتمند شدن هاشم و سهراب پرورشگاهی را هم میبینیم و دلایل لغزشهای آنها را نیز شاهد هستیم تا معلوم شود که اصطلاحا حفظ قهرمانی سختتر از رسیدن به قهرمانی است.
قصه یا سلبریتی
بارها به مدیران تلویزیون هشدار دادیم و توصیه کردیم که مخاطب صرفا چهره نمیخواهد و بیشتر به داستان سرراست و روان علاقهمند است. البته اگر یک داستان خوب و جذاب توسط چهرهها گفته شود اتفاق فوقالعاده خوبی است و کسی منتقدش نیست، اما قرار نیست سلبریتیها بار کمکاری مدیران، فیلمنامه ضعیف و شتاب تلویزیون برای ساختن یک سریال را به دوش بکشند.
در سریال «از سرنوشت» دیدیم که بدون پرداخت دستمزدهای گزاف به چهرهها هم میشود موفق بود و تماشاگر را راضی کرد. فارغ از اینکه این چهار بازیگر جوان و اصلی بعدها چه مسیری را طی کنند، اما حالا به نظر نمیرسد که رقم بالایی برای حضور و بازی آنها پرداخت شده باشد. ساختن نیروهای تازهنفس و چهرههای جدید هم یکی دیگر از اهداف رسانه است که این بار در آن موفق بودند. جوانگرایی در موضوع، کارگردان و بازیگران در سریال این شبهای شبکه دو جواب داده و انتظار میرود که هم این شبکه و هم شبکههای دیگر با ریسکپذیری بالا و همچنین توجه عملی و نه شعاری به جوانان، سریالهای بهمراتب بهتری از «از سرنوشت» را بسازند. این سریال شاید اگر در دهه ۷۰ و ۸۰ پخش میشد مثل الان مورد توجه قرار نمیگرفت، اما در همین برهوت تلویزیون هم چنین کارهایی میتواند باعث آشتی مخاطب و صداوسیما شود.
گفتگو با حبیب دهقاننسب
قصه حرف اول را در سریالهای تلویزیونی میزند
حبیب دهقاننسب یکی از بازیگران قدیمی و خوشنام تئاتر است که او را بیشتر با کارهای مرحوم ملاقلیپور و آثار تاریخی به یاد میآوریم. دهقاننسب در دسته بازیگرانی قرار دارد که معتقدند نقش کوتاه و بلند وجود ندارد و احتمالا به همین دلیل پذیرفته که در سریال «از سرنوشت ۳» یک نقش فرعی را بازی کند. دهقاننسب اینبار نقش فردی بهنام «نگهدار» را بازی میکند که منفی است و «ماجد» او را فریب میدهد. حالا با او درباره این سریال و نقش قصه در اقبال عمومی به یک سریال حرف زدیم.
گفتگو با فاطیما بهارمست، بازیگر نقش نغمه
مردم شخصیتهای ملموس را دوست دارند
بهارمست از هشتسالگی جلوی دوربین رفته و تا بهحال با کارگردانانی مانند ابراهیم حاتمیکیا و بهرام بهرامیان در تلویزیون همکاری داشته است. بهارمست در فصل دو و سه سریال «از سرنوشت» در نقش نغمه، نامزد هاشم حضور داشته و شاید جدیترین اثرش در دوره جوانی باشد. با بهارمست درباره فراز و نشیبهای نقش نغمه و دلایل استقبال مردم از این سریال حرف زدیم. منبع: روزنامه فرهیختگان
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: سریال تلویزیونی سریال از سرنوشت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سریال هایی دهقان نسب شخصیت ها سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۳۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آتیلا حجازی از این جایگاه راضی نیست!
به گزارش "ورزش سه"، آتیلا حجازی که چند روزی است به عنوان سرپرست استقلال کار خود را شروع کرده، به واسطه مشکلات مربوط به ثبت قرارداد و سقف بودجه هنوز نتوانسته قراردادش را ثبت کند و کارت سرپرستیاش را دریافت کند.
با وجود تلاشهای صورت گرفته، مسئولان برگزاری دیدار استقلال و ذوبآهن اجازه حضور آتیلا حجازی روی نیمکت استقلال را ندادند و سرپرست آبیها مجبور شد از روی سکوهای سیمانی ورزشگاه آزادی نظارهگر بازی تیمش باشد.
حجازی که محبوبیت زیادی نزد طرفداران استقلال دارد، بیشک از حضور روی سکوها راضی نیست و دوست دارد هرچه سریعتر مشکلش برای نشستن روی نیمکت حل شود. قرار است در روزهای آینده مسئولان استقلال این مسئله را برطرف کنند تا آتیلا بتواند در مسابقه بعدی با فولاد خوزستان روی نیمکت باشد و تیمش را به طور کامل همراهی کند.